Link |
Sudah berlarut-larut kita bicara “Kaum Tua,
Kaum Muda”. Padahal, menurut ilmu manthiq, hendaklah sebelum membicarakan
sesuatu masalah, kita membuat had atau jangka ukuran daripada sesuatu perkataan
supaya (kita) dapat meletakkan tasyawwur dan tasdiqnya. Maka, jika kita lihat
kepada perintah, amatlah kabur perbatasan Kaum Muda itu.
Orang
yang dilabel Kaum Muda pada umumnya hendak kembali kepada hulu agama iaitu
Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah s.a.w., sedang Kaum Tua hendak bertahan
kepada taqlid kepada para ulama’ yang datang di belakang.
Kaum
Muda memegang Mazhab asy-Syafie yang asli iaitu “iza sahh-al-hadis fahuwa
mazhabi” (apabila sahih sesuatu hadis, itulah mazhabku), sedang yang dikatakan
Kaum Tua setia memegang (kutub) al-Tuhfah, al-Nihayah dan al-Minhaj yang
dikarang orang ratusan tahun di belakang Syafie sendiri.
Kalau
kita lihat keadaan dan kita bandingkan dengan namanya dalam bahasa lain,
nyatalah salahnya pengertian ini. Yang dikatakan Kaum Muda sekarang itulah yang
sepatutnya disebut Kaum Tua.
Al-Quran
memberi kebebasan berfikir (dengan firman-Nya), “afala tatafakkarun” (tidakkah
kamu berfikir?!) dan menggunakan akal (dengan firman-Nya), “afala ta’qilun”
(tidakkah kamu beraqal?!). Rasulullah s.a.w. (pun) demikian pula. Imam-imam
yang empat (turut) melarang taqlid. Golongan yang disebut Kaum Muda itu
berpegang dengan yang demikian.
Padahal
golongan yang disebut Kaum Tua berpegang dengan qala (berkata) al-Ramli, qala
ar-Rafie, qala Ibnu Hajar!
Menurut
lughah yang dipakai dalam Bahasa Inggeris, golongan yang berpegang pada pokok
yang asal itu disebut “orthodox” (yang) ertinya golongan tua.
Menurutu
lughah yang dipakai dalam Bahasa Arab, (orthodox) dinamakan (sebagai) “Mazhab
Salaf” dan salaf itu ertinya nenek moyang yang dahulu kala. Lawannya ialah
khalaf.
Di
Mesir, golongan Muhammad ‘Abduh dinamakan (sebagai) Mazhabu-s-Salaf.
Orang-orang Wahhabi di Tanah Arab (meminta) supaya diri mereka juga (dikenali
sebagai) Mazhabus-s-Salaf; ertinya kesemuanya (ialah) “Kaum Tua”.
Inilah
suatu pengertian yang salah yang berlaku di negeri kita selama 50 tahun.
Maka,
tukang-tukang bid’ah, tukang khurafat, tukang menambah-nambah tiang agama di
atas tiangnya yang asli sepatutnya digelarkan Kaum Muda. Dan yang hendak langsung
berpegang dengan asal dan hulu agama, sepatutnya digelar Kaum Tua!
Dan
Kaum Tua dan Kaum Muda di Indonesia, Malaya dan Siam sudah bertaqlid saja
kepada erti yang salah 50 tahun lamanya.
Link |
Adapun
saya sendiri tidaklah keberatan didakwa (sebagai) Kaum Tua sebab yang paling
tua di dalam Islam ialah al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w. yang muthi’ah
dikatakan Kaum Muda pun boleh sebab telah terbiasa begitu.
Tetapi,
jika saya dikatakan (sebagai) orang Islam saja, tidak Kaum Tua, tidak Kaum
Muda, itulah yang lebih baik. Saya sefahaman dengan pangkal kata mufti (bahawa)
tidak ada berkaum-kaum seperti itu di dalam asal Islam.
Kaum
Muda (dan) Kaum Tua pun tidak dapat diukur pada umur.
Ada
seorang tua yang umurnya telah 90 tahun dan wafat di dalam usia lebih 90 tahun.
Di dalam usia setua itu, dia masih mengeluarkan “Risalah Penebas Ke Atas
Bid’ah-Bid’ah Di Kepala Batas” yang isinya menegakkan Sunnah Rasulullah s.a.w.
Dialah asy-Syaikh Tahir Jalaluddin.
Ada
(pula) seorang pemuda di bawah umur 20 tahun, padahal dia tidak mahu berpegang
kepada Sunnah Rasulullah s.a.w.! Dia hanya berkeras mempertahankan apa yang
telah diterima daripada nenek moyangnya! Tak mahu berganjak!
Siapakah
antara kedua-duanya yang Kaum Tua? (Dan) siapa (pula) yang Kaum Muda?
Oleh
sebab itu, pada hakikatnya, tidaklah ada faedahnya kita memakai segala gelaran
atau nama yang akan mendatangkan ragu-ragu atau perpecahan, sebagaiman sabda
Tuhan di dalam al-Quran, “wala tanabazu bi-l-alqab”, ertinya janganlah kamu
bersenda-senda pada gelaran-gelaran.
Dan
kadang-kadang, saya melihat pujian Rasulullah s.a.w. kepada Kaum Muda, iaitu
anak-anak muda yang hatinya terpaut teguh kepada masjid. Sebelum masuk waktu,
dia telah i’tikaf.
Kadang-kadang,
saya lihat pula pujian kepada Kaum Tua, bahkan (kepada) perempuan tua. Baiklah
beriman dengan “iman-ul-a’jaiz”, kata Rasulullah s.a.w.! Iman perempuan tua
yang dengan tunduk tafakur mendengar pelajaran dan tidak berpaling kepada yang
lain!
Kadang-kadang
saya melihat orang berani dan gagah memperdebatkan agama. Dia menyelidik
sesuatu hukum. Kata orang, hukum (bagi perkara) itu adalah haram. Dan menurut
penyelidikannya, (hukumnya) hanyalah makruh. Sebab hanya makruh, lalu
dikerjakannya. Dan kata orang, satu perkara lain hukumnya wajib. Menurut
penyelidikannya, hukum (perkara) itu hanya sunat. Oleh sebab hanya sunat,
(perkara itu) tidak dikerjakannya lagi. Pendeknya, sejak dia pandai berhujah,
agamanya (menjadi) ringan!
Kadang-kadang,
saya melihat penduduk kampong yang teguh bergama. Dipimpin oleh lebai di
kampong itu bersungguh-sungguh menjaga waktu (solat) yang lima. (Seawal) pukul
lima pagi, tabuh (bedok) sudah dipukul, memanggil orang solat. Lelaki,
perempuan semua berduyun-duyun datang ke surau.
Maka
terjadilah perpecahan di kampong itu kerana datang seorang pemuda mengatakan
bahawa tabuh itu adalah bid’ah, tidak berasal dari Rasulullah s.a.w.
Kadang-kadang,
orang bertengkar, adakah melafazkan usolli itu bid’ah atau sunat. Tetapi, orang
tidak berupaya lagi memanggil umat yang masih bernama Islam, yang bukan saja
menegakkan usolli, tetapi telah meninggalkan solat sama sekali!
Selama
kita bertengkar-tengkar, ber-Kaum Tua ber-Kaum Muda, agama kita telah diserang
dari segala penjuru. Kita banyak melihat al-‘alimin ghafilin (orang alim yang
lalai) dan melihat pula al-jahilin al-munsikin (orang bodoh yang kuat
beribadah); hal ini belum kita tilik (teliti)!
Kadang-kadang,
kita telah berdengki-dengkian sehingga musuh mudah benar memecah-belahkan kita.
Apa guna ber-Kaum Tua, apa guna ber-Kaum Muda. Ber-Kaum Muslimin saja lebih
baik!
SUMBER: HAMKA, Sebuah Polemik Agama: Teguran Suci & Jujur Terhadap Mufti Johor, hal. 97-100
"Kita
akan dapat bersatu atau hormat-menghormati walaupun fahaman berbeza-beza asalkan
kita berhati terbuka dan tidak hendak menang sendiri saja."
-HAMKA-
p/s: Berminat untuk mendapatkan buku ini? Sila membuat tempahan di sini. =J
No comments:
Post a Comment