Friday, 7 September 2012

Memakai Necktie Hukumnya Haram

Link


Dinyatakn pula (oleh Kaum Muda) bahawa memakai dasi (necktie) tidak haram. Lalu, timbul bantahan yang keras dari Kaum Tua (yang mengatakan bahawa memakai) dasi (itu) haram!


Timbul pula pendapat Kaum Muda bahawa memakai serban itu tidaklah wajib, hanyalah kebiasaan saja. Maka, oleh kerana telah terbiasa orang memakai serban, orang pun marah.


Campur pula orang awam, keadaan bertambah heboh! Lama-kelamaan, telah ramai orang memakai dasi, walaupun (dari kalangan) Kaum Tua. Telah ramai yang tidak berserban, walaupun Kaum Tua!


Terjadi pula satu hal yang lucu dan jenaka di salah satu Kerajaan Melayu di Sumatera Timur. Seorang ulama’ di sana, kerana teramat marah kepada Kaum Muda, lalu (beliau) mengharamkan dasi.


Hal itu terjadi pada tahun 1917, sedang beliau berfatwa dengan memakai alasan hadis:

“Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka adalah dia daripada kaum itu.”


Tiba-tiba, masuklah ke dalam majlis itu Tuanku Sultan dan ke-Bawah Duli (Sultan) memakai dasi. Sebentar itu juga keluar hujung hadis itu, ditambah oleh kebijaksaan syaikhuna al-fadhil, “illa lihajati” (kecuali ada hajat)!


Jadi, ada rupanya hukum-hukum ini hanya istimewa dibikin untuk menghentam Kaum Muda. Wa yahrumu ‘ala Kaum Muda (dan diharamkan ke atas Kaum Muda), wayandub ke-Bawah Duli (dan disunatkan kepada Sultan)!


Ah, misal itu sudah lama, sudah 40 tahun. Dan kejadian (itu berlaku) di Sumatera; bukan di Malaya, dan bukan di Johor! Johor tidak begitu!


Maka, pengalaman kita sejak 50 tahun patutlah menjadi iktibar (buat) kita sekarang. (Sudah) banyak isi kitab yang tersembunyi dikeluarkan. Dan banyak tumbuh masalah baru yang hendak kita qiyasi dan kita tapis.


Jangan marah, tetapi telek (teliti) baik-baik. Bicarakan dengan tenang. Kerana kalau disambut hanya dengan marah, tentu yang mengeluarkan pendapat itu marah. Campur pula orang awam, maka bahas berganti jidal (debat), lalu tumbuhlah permusuhan!


Pengalaman 50 tahun (lalu) jadi pengajaran bagi kita. Hanya kucing saja yang tidak berubah kerana pengalaman walaupun bermuqim di Makkah 20 tahun.


Memang ada juga yang tidak suka berebut-rebut, jangan dibuka masalah baru, biarkan orang ditinggal bodoh seperti dahulu, dan kalau ada fatwa dari mufti, hendaklah diterima dengan “na’am” (ya)! Tetapi, orang (seperti) itu sudah sangat jauh ditinggalkan keretapi!


Cubalah fikir, di pondok-pondok, di surau-surau, di madrasah-madrasah diajarkan Bahasa Arab. Lama-lama, murid-murid itu telah pandai pula membuka kitab.


Dan kitab-kitab seluruh mazhab (bukan Mazhab Syafie sahaja) telah dicetak dan dijual murah, tidak ditulis tangan lagi! Bahkan kitab-kitab karangan Ibnu Hazm al-Andalusi az-Zahiri pun dicetak. Kitab-kitab Ibnu Taimiyyah, kitab Ibn-ul-Qayyim, kitab Muhammad bin Abdul Wahhab, kitab Amir Shan’ani, kitab al-Imam Syaukani dapat dibeli, dapat ditempah.


Sedang kitab ulama’ tua hanyalah “at-Tuhfah an-Nihayah”, “al-Minhaj”, “Qalyubi”, dan “’Umairah”.


Tentu saja keluar pendapat-pendapat yang zahirnya baru kerana baru dibuka dan hakikatnya, telah lama kerana lama tersimpan.


SUMBER:
HAMKA, Sebuah Polemik Agama: Teguran Suci & Jujur Terhadap Mufti Johor, hal. 48-50



"Berfikir adalah tanda hidup, berlainan pendapat adalah alamat ada kemajuan pada diri kita.
Kita bersatu pada urat dan pohon kayu. Adapun jika banyak cabang kayu, itu adalah alamat suburnya."

-HAMKA-


p/s: Berminat untuk mendapatkan buku ini? Sila membuat tempahan di sini. =J

No comments:

Post a Comment