Gambar hiasan sekitar Majlis Haul Habib Nuh al-Habsyi (kunjungi link di dalam gambar untuk keterangan lanjut) |
PENULIS: Dr
Zulkifli bin Mohamad al-Bakri
PERTAMA:
Membawa jambangan bunga &
seumpamanya bersama-sama jenazah. Perbuatan ini adalah BID’AH yang DIHARAMAKAN
yang telah mempengaruhi orang Islam dengan meniru upacara pengebumian mayat
orang kafir yang mengandungi unsur-unsur pembaziran & kemegahan.
KEDUA:
MAKRUH membina qubur sama ada di sebelah
dalam atau di luarnya dengan bahan yang menyerap bahang panas seperti simen,
batu kapur & seumpamanya (seperti yang biasa dilakukan pada maqam
raja-raja Melayu & “wali-wali” kumpulan tareqat yang sesat).
Hal ini berdasarkan hadits, daripada
Jabir (رضي الله عنه), katanya:
نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ أَن يُجَصَّصَ
القَبرُ
Maqsudnya: “Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) melarang
pembinaan qubur dengan batu kapur.” [HR Muslim (970)]
Walau bagaimanapun, pembinaan qubur
dengan batu marmar & seumpamanya (seperti yang biasa dilakukan pada
maqam raja-raja Melayu & “wali-wali” kumpulan tareqat yang sesat)
adalah HARAM.
Ini kerana perbuatan tersebut sangat
bertentangan dengan larangan Rasulullah (صلى الله
عليه وسلم), di samping terdapat unsur-unsur
pembaziran yang ditegah oleh syara’, serta unsur-unsur kemegahan &
kebanggaan yang dicela oleh agama.
KETIGA:
MAKRUH TAHRIM (HARAM) meninggikan qubur & membuat
binaan di atasnya sebagaimana yang dibuat oleh kebanyakan orang hari ini.
Menurut sunnah, qubur tidak boleh
ditinggikan melebihi sejengkal dari paras tanah. Hal ini berdasarkan hadits,
daripada ‘Ali bin Abu Talib (رضي الله عنه),
katanya, Abu al-Hayyaj al-Sadiy (رضي الله
عنه) berkata:
أَلَا أَبْعَثُكَ عَلَى مَا بَعَثَنِي عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ لَا تَدَعَ تِمْثَالًا إِلَّا طَمَسْتَهُ وَلَا
قَبْرًا مُشْرِفًا إِلَّا سَوَّيْتَهُ
Maqsudnya: “Aku
menyampaikan pesanan Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) kepadaku bahawa
jangan ditinggalkan patung-patung kecuali setelah engkau hancurkannya, begitu
juga dengan qubur yang binaannya tinggi kecuali setelah engkau ratakannya.” [HR
Muslim (969) & lainnya]"
KEEMPAT:
Keluarga si mati sibuk menyediakan
makanan & menjamu orang ramai sebagaimana kebiasaan masa kini. Hal ini adalah
BID’AH yang SANGAT
BERTENTANGAN DENGAN SUNNAH yang menganjurkan sebaliknya, iaitu
sebahagian mereka yang menziarahi jenazah menyediakan makanan &
menghantarnya kepada keluarga si mati atau seseorang mengundang & menjamu
mereka di rumahnya.
Begitu juga SUNAT menyediakan makanan yang banyak yang
mencukupi keperluan mereka sehari semalam. Hal ini berdasarkan hadits, ketika
Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) menerima
berita Ja’far bin Abu Thalib (رضي الله عنه)
terbunuh, baginda bersabda:
اصنَعُوا لِأَهلِ جَعفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَد جَاءَهُم مَا
يَشغَلُهُم
Maqsudnya: “Buatkanlah
makanan untuk keluarga Ja’far kerana mereka ditimpa perisiwa yang menyedihkan.”
[HR at-Tirmizi (998), Abu Daud (31-32) &
selainnya]
HARAM menyediakan makanan untuk
perempuan-perempuan yang meratap atau seumpamanya sama ada mereka di kalangan
keluarga si mati atau orang lain. Ini kerana perbuatan tersebut akan membantu
maksiat & menggalakkannya berterusan.
Termasuk dalam perkara BID’AH ialah perbuatan keluarga si mati mengadakan
kenduri yang mereka namakan “sempena berlalu 40 hari” atau seumpamanya.
Sekiranya perbelanjaan kenduri
tersebut diambil daripada harta hak para waris, & antara mereka, terdapat
pula yang belum baligh, perbuatan tersebut SANGAT
DILARANG disebabkan makan harta anak yatim & menghilangkan
haknya bukan untuk kepentingan dirinya. Perbuatan HARAM
ini dikongsi oleh kesemua yang menjemput & yang makan kenduri tersebut.
KELIMA:
Membaca al-Quran di majlis-majlis
takziah yang dibuat secara rasmi sebagaimana yang berlaku pada hari ini;
perbuatan tersebut juga adalah BID’AH.
Apa yang sunat ialah mengucapkan
takziah kepada keluarga si mati hanya dalam tempoh 3 hari dari hari kematiannya
sebagaimana yang DISEPAKATI (IJMA’) ‘ULAMA’,
atau dengan kata lain, bukan keluarga si mati yang menentukan tempohnya (tetapi
Allah).”
SUMBER: Dr.
Zulkifili Mohamad al-Bakri, al-Fiqh
al-Manhaji: ‘Ibadat Dalam Fiqh al-Syafi’i, Bab Mengiringi
Jenazah (Perkara Bid’ah Terhadap Jenazah), muka surat 457-460.
PESANAN TAMBAHAN:
(1) Mana-mana
perkataan di dalam kurungan adalah tambahan daripada "penyalin"
(iaitu saya).
(2) Bermuhasabahlah,
benarkah kita benar-benar mengikut mazhab asy-Syafi'i?
(3) Berfikirlah
dengan 'aqal yang sejahtera, benarkah kumpulan-kumpulan tareqat yang sedang
bermaharajalela di negara kita kini adalah Ahlu-s-Sunnah w-al-Jama'ah (ASWJ)
setelah jelas 1001 macam perkara syirik & bid'ah yang mereka lakukan di
qubur-qubur para "wali" mereka (yang bercanggah dengan mazhab kita
& mazhab ASWJ lainnya)?
(4) Pun begitu,
apabila saya menyebut "kumpulan tareqat yag sesat", tidaklah bererti
saya maqsudkan semua kumpulan tareqat sebagai sesat. Jika pada hari ini, masih
ada kumpulan tareqat yang i'tiqad & 'amalannya masih selari dengan petunjuk
al-Quran & as-Sunnah, maka ianya tidak sesat.
(5) Muhasabah,
berubah, & kembalilah kepada petunjuk al-Quran & as-Sunnah.
(6) Untuk maklumat
lanjut, bacalah juga tulisan akhuna fil Islam, akhuna fil Islam, al-Ustaz Muhammad Asrie Sobri di sini.
WALLAHU a’lam.
No comments:
Post a Comment