Gambar Hiasan |
Penulis: Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi
SOALAN: Adakah
benar bahawa Nabi (صلى الله عليه وسلم)
adalah makhluq yang mula-mula dijadikan oleh Allah? Dan adakah baginda
dijadikan daripada cahaya? Kami mengharapkan pandangan tuan berdasarkan
dalil-dalil al-Kitab & as-Sunnah.
JAWAPAN:
Telah
diketahui bahawa hadits-hadits yang menyebut mengenai makhluq yang mula-mula
dijadikan oleh Allah ialah “sekian & sekian” (jumlahnya) terlalu banyak. Semuanya
itu sebenarnya bukanlah hadits sebagaimana yang dinyatakan oleh ahli-ahli
hadits. Lantaran itu, kita dapati ia saling bertentangan antara satu sama lain.
Ada
hadits menyatakan bahawa yang mula-mula dijadikan oleh Allah (سبحانه وتعالى) ialah al-Qalam. Hadits kedua pula menyebutkan
bahawa yang mula-mula dijadikan ialah ‘aqal, dan lain-lain.
‘Umum
menngetahui berdasarkan kisah maulid yang mahsyur dibacakan kepada mereka
bahawa Allah telah menarik segenggam cahaya-Nya, lalu berfirman (yang
bermaksud):
“Jadilah kamu Muhammad!”
Itulah
seawall-awal makhluq yang dijadikan oleh Allah (dan) daripadanya (cahaya itu)
dijadikan langit, bumi, dan lain-lain (hingga akhir hadits)
Kata-kata
ini bukanlah dari riwayat yang sahih,
tidak diterima ‘aqal, tidak dapat membantu agama & tidaklah dapat
menggerakkan urusan keduniaan.
Tidak tsabit satu dalil pun mengenai Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) merupakan makhluq Allah
yang pertama, sekalipun telah tsabit mengenai keistimewaan
& kedudukan baginda di sisi al-Quran, sepertimana ketika Allah memuji
Rasul-Nya di dalam al-Quran, dipuji-Nya dengan satu kedudukan istimewa yang
haqiqi. Firman Allah (سبحانه وتعالى):
وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ
".Sesungguhnya
engkau benar-benar berbudi pekerti yang agung"
[al-Qalam : 4]
Apa
yang tsabit secara mutawatir ialah Nabi kita adalah Muhammad bin ‘Abdullah bin ‘Abdul
Muthalib al-Hasyimi al-Quraisy, dilahirkan daripada kedua-dua ibu bapanya iaitu
‘Abdullah & Aminah di Makkah dalam Tahun Gajah, dilahirkan & membesar
sebagaimana manusia lain dilahirkan & dibesarkan.
Baginda
dibangkitkan sebagai Nabi & Rasul sebagaimana Nabi & Rasul sebelumnya
dibangkitkan. Baginda bukanlah Rasul yang pertama & baginda hidup
sebagaimana biasa, kemudian dipilih oleh Allah (menjadi Rasul).
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ
“Sesungguhnya
engkau (wahai Muhammad) akan mati & sesungguhnya mereka (pun) akan mati.”
[az-Zumar : 30]
Baginda
akan ditanya pada hari qiyamat sebagaimana Rasul-Rasul lain ditanya:
يَوْمَ يَجْمَعُ اللّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لاَ عِلْمَ لَنَا إِنَّكَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُيُوبِ
“(Ingatlah)
hari di waktu Allah mengumpulkan para Rasul, lalu Allah bertanya (kepada
mereka), ‘Apa jawapan kaummu terhadap seruanmu?’ Para Rasul menjawab, ‘Tidak
ada pengetahuan kami (tentangnya). Sesungguhnya, Engkaulah yang mengetahui
perkara-perkara ghaib.”
[al-Ma’idah : 109]
Banyak
ayat al-Quran yang menguatkan bahawa Muhammad (صلى الله عليه وسلم)
adalah manusia biasa & di dalam banyak Surah, Allah (سبحانه
وتعالى)
memerintahkan baginda supaya memberitahu perkara itu kepada manusia lain:
قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ
“Katakanlah
(ya Muhammad), ‘Sesungguhnya aku adalah manusia seumpama kamu & aku
diberikan wahyu’.”
[al-Kahfi : 110]
قُلْ سُبْحَانَ رَبِّي هَلْ كُنتُ إَلاَّ بَشَرًا رَّسُولاً
“Katakanlah
(ya Muhammad), ‘Maha Suci Tuhanku, bukankah aku ini hanya seorang manusia yang
menjadi Rasul?’”
[al-Isra’ : 93]
Baginda
adalah manusia biasa tanpa apa-apa perbezaan, kecuali baginda adalah penerima
wahyu & pembawa risalah Islam.
Nabi
(صلى الله عليه وسلم)
menguatkan lagi makna kemanusiaannya & peng’abdiannya kepada Allah (سبحانه
وتعالى)
di samping memberi amaran supaya tidak mengikut apa yang dilakukan oleh
umat-umat terdahulu. Umat-umat terdahulu terlalu mensucikan & terlalu
memuja Rasul-Rasul mereka. Baginda (صلى الله عليه وسلم)
bersabda:
لا تطروني
كما أطرت النصارى عيسى ابن مريم،فإنما أنا عبده،فقولوا عبد الله ورسوله
“Janganlah
kamu memujaku sebagaimana orang-orang Nasrani memuja ‘Isa bin Maryam. Maka,
katakanlah (Muhammad adalah) hamba Allah & Rasul-Nya.”
[HR al-Bukhari (3445)]
Nabi
(صلى الله عليه وسلم) sebagaimana
manusia biasa, baginda tidak dijadikan daripada cahaya
& bukan pula daripada emas, tetapi daripada air yang terpancar keluar di
antara tulang sulbi lelaki & tulang dada perempuan.
Dari sudut risalah &
petunjuk pula, maka (dalam
hal itu), baginda adalah cahaya & pelita yang amat
terang daripada Allah. Allah telah menjelaskan perkara ini di dalam al-Quran
dengan firman-Nya:
يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَا كَشَاهِدًا وَمُبَشِّرًاوَنَذِيرًا
وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُّنِيرًا
“Wahai
Nabi, sesungguhnya Kami mengutuskan engkau (untuk menjadi) saksi, pembawa
berita gembira, & pemberi peringatan. & (untuk menjadi) penyeru kepada
Allah dengan izin-Nya & (untuk menjadi) cahaya yang menerangi.”
[al-Ahzab : 45-46]
Allah
berfirman kepada ahlul kitab:
قَدْ جَاءكُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُّبِينٌ
“Sesungguhnya
telah datang kepada kamu cahaya & kitab yang jelas daripada Allah.”
[al-Ma’idah : 15]
“Nur” (cahaya) di dalam ayat ini merujuk kepada Rasulullah (صلى الله عليه وسلم) sebagaimana al-Quran
yang diturunkan kepada baginda yang juga
disebut sebagai “nur” (cahaya).
Allah
berfirman:
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا
“Maka,
hendaklah kamu beriman kepada Allah & Rasul-Nya & cahaya (al-Quran)
yang telah kami turunkan.”
[at-Taubah : 8]
Allah
telah menentukan peranannya di dalam firman-Nya:
لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ
“Untuk
mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya.”
[Ibrahim : 1]
Rasulullah
(صلى الله عليه وسلم)
berdoa:
اللهم اجعل في قلبي نورا ، وفي لساني نورا ، واجعل في سمعي
نورا ، واجعل في بصري نورا ، واجعل من خلفي نورا ، ومن أمامي نورا ، واجعل من فوقي
نورا ، ومن تحتي نورا . اللهم أعطني نورا
“Wahai Tuhan kami, jadikanlah di
dalam hatiku cahaya, pada pendengaranku cahaya, pada penglihatanku cahaya, pada
dagingku cahaya, pada tulangku cahaya, pada rambutku cahaya, di kananku cahaya,
di kiriku cahaya, di hadapan & di belakangku cahaya.”
[HR Muslim (763)]
Itulah
Nabi (صلى الله عليه وسلم)
yang membawa cahaya & Rasul yang membawa hidayah. Ya Allah, jadikanlah kami
daripada kalangan orang-orang yang mendapat hidayah dengan cahayanya &
mengikut sunnah-sunnahnya. Amiin.
Fahaman
Nur Muhammad mempunyai pengaruh yang sangat besar dalam komuniti Islam pada
hari ini, khususnya kaum Muslimin yang terlibat dalam kumpulan-kumpulan
tareqat, kumpulan-kumpulan nasyid & rakyat Bangladesh.
Sedang
haqiqatnya, fahaman Nur Muhammad ini tidak mempunyai sebarang asas daripada
mana-mana dalil yang sahih. Sebagai kaum Muslimin, kita seharusnya berhati-hati
ketika menisbahkan sesuatu kepada Nabi (صلى الله عليه وسلم)
Sebarang pendustaan yang dinisbahkan kepada baginda, biarpun ianya disangka
baik pada kita, ianya tetap dianggap sebagai berdusta atas nama Nabi s.a.w.
Sabda Nabi (صلى الله عليه وسلم):
من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار
“Barangsiapa yang berdusta ke
atasku dengan sengaja, hendaklah dia menempatkan dirinya di dalam neraka.”
[HR Ashabu-s-Sunan]
&
yang lebih malang lagi, di dalam hadits lain, Nabi (صلى الله عليه وسلم)
mengingatkan kita bahawa seseorang itu sudah dianggap sebagai berdusta sebaik
sahaja dia menyebarkan setiap perkara yang dia dengar, tanpa dia nilai terlebih
dahulu akan kesahihan kisahnya:
كفى بـالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع
“Cukuplah
bagi seseorang untuk dianggap sebagai pendusta jika dia menyampaikan setiap apa
yang dia dengar.”
[HR Muslim]
Mudah-mudahan,
penjelasan yang diberikan oleh Prof Dr Yusuf al-Qaradhawi di atas tentang
palsunya hadits-hadits berkaitan Nur Muhammad, beserta ancaman dari baginda
buat sesiapa yang sengaja berdusta atas nama baginda, atau bermudah-mudah
menyebarkan kata-kata yang disandarkan kepada Nabi (صلى الله عليه وسلم) sebelum
dipastikan kesahihannya, akan membuatkan kita lebih berhati-hati sebelum
bertaqlid dengan semua ‘amalan atau i’tiqad (keyakinan) yang dipegang oleh
kebanyakan manusia.
والله أعلم
No comments:
Post a Comment