Sunday, 5 May 2013

Kedudukan Tangan Ketika I’tidal

Credit


PENULIS: As-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin (رحمه الله)


SOALAN: Bagaimanakah kedudukan tangan ketika i’tidal, (iaitu) setelah bangkit dari ruku’? Adakah kita perlu meluruskan kedua-dua tangan, atau meletakkannya di dada seperti yang dilakukan sebelum ruku’?


JAWAPAN:


Dari Sahl bin Sa’ad as-Sa’idi (رضي الله عنه), dia berkata,

كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُونَ أَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ الْيَدَ الْيُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْيُسْرَى فِي الصَّلاَةِ

“Dulu, orang-orang diperintahkan agar meletakkan tangan kanan di atas lengan kiri di dalam solat”.

[HR al-Bukhari, Kitab Azan, Bab Meletakkan Tangan Kanan Di Atas Tangan Kiri Di Dalam Solat, no. 698]


Penyataan “di dalam solat” mencakupi seluruh bahagian solat. Akan tetapi, sudah maklum bahawa posisi ruku’ tidak termasuk di dalamnya kerana kedua-dua tangan berada di atas kedua-dua lutut. Kemudian, (begitu juga dengan) posisi sujud kerana kedua-dua tangan berada di atas tanah. Dan (begitu juga dengan) posisi duduk kerana kedua-dua tangan berada di atas kedua-dua paha.


Yang tersisa adalah posisi berdiri yang ada sebelum ruku’ dan sesudahnya (ruku’). Maka, posisi berdiri ini masuk ke dalam sifat ‘umum (iaitu semua jenis berdiri baik sebelum atau selepas ruku’).


Hanya saja al-Imam Ahmad bin Hanbal (رحمه الله) berkata, “Ketika seseorang bangkit dari ruku’, dia mempunyai pilihan antara membebaskan kedua-dua tangannya (ertinya meluruskan kedua-dua tangan di sisi) atau meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri”. Sepertinya, al-Imam Ahmad ragu-ragu sama ada hadits riwayat Sahl (رضي الله عنه) itu mencakupi (semua posisi berdiri di dalam) seluruh bahagian solat selain yang dikecualikan (iaitu ketika ruku’, sujud dan duduk antara dua sujud), atau hanya untuk posisi berdiri sebelum ruku’.


Apabila kita mengkhususkan hanya untuk posisi berdiri sebelum ruku’, maka ada syubhat (keraguan) yang timbul (iaitu) bagaimana mungkin pengecualian lebih banyak dari keseluruhan (iaitu yang dikecualikan dan yang tidak dikecualikan)?


Sekarang, kita mengecualikan ruku’, sujud dan duduk dari ke’umuman sabda Nabi (صلى الله عليه وسلم), “di dalam solat”. Sedangkan pada ‘umumnya, pengecualian (sepatutnya) lebih sedikit dari keseluruhan. Bahkan, tidak dibenarkan pengecualian jika jumlahnya lebih banyak dari keseluruhan.


Misalnya, mereka menyatakan bahawa seseorang berkata kepada orang lain, “Saya mempunyai hutang kepadanya sebanyak sepuluh (dirham) kecuali tujuh (dirham)”. Maka, (dalam situasi ini), orang itu wajib membayar sepuluh (dirham) kerana pengecualian tersebut tidak sah.


(Sepatutnya), jika pengecualian lebih banyak dari jumlahnya, maka cukup disebutkan pengecualian itu saja. (Sepatutnya,) katakana (saja), “Saya mempunyai hutang tiga dirham kepadanya”. Jika anda mengatakan “sepuluh (dirham) kecuali tujuh (dirham)", maka (ungkapan itu) menjadi terbalik (tak sesuai).


Walau bagaimanapun, kesimpulan yang dapat saya ambil (dalam hal ini), sesuai dengan yang kita ‘amalkan dan yang di’amalkan syaikh-syaikh kita (رحمهم الله) bahawa posisi (tangan ketika) berdiri setelah ruku’ sama seperti sebelum ruku’.


Kecuali Syaikh ‘Abdu-r-Rahman as-Sa’di (رحمه الله), dalam hal ini, dia mengikut keterangan dari al-Imam Ahmad, dan mengatakan, “(Ketika berdiri selepas ruku’,) seseorang mempunyai pilihan antara meletakkan tangan kanan di atas tangan kiri, atau membebaskan kedua-duanya (iaitu meluruskan kedua-dua tangan di sisi)”. Dan saya melihat dia sering membebaskan kedua-dua (tangan)nya (ke sisi).


RUJUKAN: Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin, Sifat Solat Nabi (صلى الله عليه وسلم) Dari Takbir Hingga Salam: Perbahasan Dari Kitab Fath Dzi-l-Jalal w-al-Ikram Syarah Bulughul Muram, Cetakan Ketiga (Disember, 2012), Terbitan Darus Sunnah, halaman 17-18.


Saya kongsi petikan kitab ini BUKAN kerana mahu orang lain mengikut pandangan beliau dalam isu ini. Sebaliknya, tujuan utama saya kongsi petikan kitab ini adalah kerana:

(1) saya suka dengan “style” (qa’edah) & penjelasan Syaikh Ibnu-l-Utsaimin di dalam kitab ini (begitu juga di dalam kitab-kitab beliau yang lain) yang sangat jelas, kritis, juga lembut & beralas kritikannya sesuai dengan keelokan pekerti & penghormatan tinggi beliau terhadap generasi Salafu Soleh & ‘ulama’ Salafiah & terdahulu;

(2) saya mahu menggalakan orang lain supaya mendapatkan kitab ini & meluaskan pemahaman kita terhadap perbezaan pendapat agar tak cepat melatah dan menghukum orang lain sebagai sesat hanya kerana perbezaan mereka dalam solat (walhal, masing-masing berasaskan dalil-dalil yang sahih, insya Allah)

(3) sebagai muhasabah buat golongan yang semberono membuat tuduhan palsu bahawa ‘ulama’ Arab Saudi adalah anti-mazhab, kerana ternyata, mereka sentiasa menjadikan kitab-kitab ‘ulama’ Salafiah & fatwa-fatwa generasi Salafu Soleh, termasuk imam-imam mazhab (lebih-lebih lagi al-Imam Ahmad bin Hanbal kerana secara ‘umumnya, mereka bermazhab Hanbali).


p/s: Soalan & perkataan-perkataan di dalam kurungan adalah tambahan dari saya.


WALLAHU a’lam.

No comments:

Post a Comment